رشد چشمگیر صنعت مد در عربستان سعودی

گزارش جدید کمیسیون مد عربستان سعودی حاکی از آن است که کشور در حال تبدیل به مرکزی برای طراحان، نام‌های تجاری و رویدادهای مد در منطقه است

هفته مد ریاض در سال ۲۰۲۳‌- Instagram/riyadhfashionweek

بر اساس گزارش «وضعیت بخش مد ۲۰۲۴» که کمیسیون مد عربستان سعودی به‌تازگی منتشر کرده است، بازار مد این کشور در آستانه رشدی چشمگیر قرار دارد. صنعت مد عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۰ میلیارد دلار ارزش داشت، و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۸ به ۴۲ میلیارد دلار برسد و سهمی ۲.۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور داشته باشد.

بوراک چاکماک، مدیرعامل کمیسیون مد عربستان سعودی، در مصاحبه با نشریه «پوشش روزانه زنان» (Women's Wear Daily) گفت رشد سریع صنعت مد عربستان سعودی با راهبرد گسترده‌تر این کشور برای تبدیل به مقصدی جهانی برای مد و گردشگری همسو است.

این گزارش به چند عامل کلیدی دخیل در این موضوع اشاره می‌کند. افزایش مشارکت زنان در نیروی کار‌ــ که از ۲۲ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۳۴ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته‌ــ قدرت خرید و تقاضا برای محصولات متنوع صنعت مد را بالا برده است. با توجه به جمعیت ۶۰ درصدی زیر ۳۰ سال، سلیقه مد جوانان سعودی رو به تغییر و ترکیبی از مد جهانی و میراث فرهنگی‌شان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رشد طراحان داخلی با حمایت کمیسیون مد از طرح‌هایی ابتکاری مانند «برنامه ۱۰۰ نام تجاری سعودی» همراه بوده است که در سه سال گذشته امکان دسترسی طراحان سعودی به مشاوره و سرمایه‌گذاری، و همچنین دیده شدن در سطح داخلی و جهانی را فراهم کرده است.

سال گذشته عربستان سعودی شاهد آغاز دو هفته مد مهم بود: هفته مد ریاض و هفته مد دریای سرخ. چاکماک با تاکید بر نقش این رویدادها در شکل‌‌گیری ساختار صنعت مد عربستان سعودی، گفت: «این رویدادها تقویم و برنامه‌ای زمانی برای نام‌های تجاری ایجاد می‌کند تا نحوه عملکرد کسب‌و‌کار و کل اکوسیستم پیرامونش را شکل دهند.»

گردشگری نقش مهمی در رشد بخش مد داشته است، و انتظار می‌رود تعداد گردشگران خارجی از ۲۷ میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ به بیش از ۷۵ میلیون نفر تا سال ۲۰۳۰ افزایش یابد.

کمیسیون مد از این فرصت استفاده کرد و ماه مه، اولین هفته مد دریای سرخ را با تمرکز بر لباس‌های مناسب تفریح و استراحت برگزار کرد.

چشم‌انداز خرده‌فروشی نیز به‌سرعت در حال تغییر است، و به جذب تعداد بیشتری از نام‌های تجاری بین‌المللی منجر شده است. بیش از ۲۰ پروژه خرده‌فروشی جدید در سراسر کشور چشم‌انداز خرید را در دهه آینده متحول خواهد و ۸ میلیون متر مربع به فضای قابل‌اجاره خواهد افزود.

در گزارش جدید کمیسیون مد آمده است که یکی از نکات افتخارآمیز داده‌ها برابری جنسیتی در صنعت مد عربستان سعودی است. زنان اکنون ۵۲ درصد نیروی کار در صنعت مد این کشور را تشکیل می‌دهند و در دو سال گذشته، ۹۰ هزار شغل جدید برای زنان ایجاد شده است که طیف گسترده‌ای از مشاغل، از طراحان و کارآفرینان گرفته تا مدیران و کارکنان خرده‌فروشی، را شامل می‌شود.

بیشتر از مُد و زیبایی